top of page
  • Skribentens bildAdmin

ETT RADARPAR SOM LÅTER SIG INSPIRERAS AV MÄNNISKORNA SOM FYLLER STADEN MED LIV.


Vi hälsar på hos Maud Wernersson och Malin Alteblad på Feeling- den blomstrande inredningsbutiken i vår centrala stadskärna. Så fort man stiger in genom dörren på Feeling känner man sig omfamnad. I den relativt nya lokalen på Västra Torggatan 5 har man gått all in för att skapa en atmosfär som speglar en diskret lyxkänsla och synnerlig värme. Bortsett från de fina interiörerna och de dagsfärska snittblommorna som är placerad under samma tak så möts vi också av två humoristiska och intressanta näringsidkare när vi kliver innanför dörrarna på den tongivande inredningsbutiken; Maud och Malin kan liknas med ett radarpar som sprider värme och glädje omkring sig. Dess kreativa ådra och humor är ett signum för hela verksamheten. Maud har drivit butiken länge men i olika tappning- Feeling som bolag registrerades år 1997. Att det blev just en inredningsbutik som Maud och hennes dåvarande kollega öppnade kom sig av att det saknades en bra inredningsbutik i stadskärnan:

- Jag flyttade upp hit från Strömstad för herrans massa år sedan och när jag gick runt i city vid den tidpunkten slog det mig att det inte fanns några roliga inredningsbutiker här; och på den vägen är det. Vi tog saken i egna händer och tillförde staden en butik som vi själva ansåg att stadskärnan saknade säger Maud Wernersson.

Ett vanligt fenomen är att individer inom den kreativa branschen är mer mottagliga för världen runt dem och besitter en mer känslig kapacitet än en vanlig kontorsråtta. Ett fenomen som tycks stämma in även på Maud och Malin- två individer med starka personligheter, öppet sinne och förmåga att innovera. De har inte varit arbetskamrater så länge men det är uppenbart att de kan varandra utan och innan; de meningar som Maud påbörjar avslutar Malin och vice versa. - Både jag och Malin besitter väldigt mycket känslor, det är högt och lågt innanför väggarna på Feeling. Ingen av oss går in i någon roll när vi går till jobbet utan vi är alltid oss själva. Det händer att det kommer lite grodor ur munnen på oss båda, men jag uppfattar det bara som att kunderna tycker att det är befriande att vi är så transparenta. En trebarnsmamma som är kund här beskrev Feeling som sitt Happy Place. Den mening har verkligen etsat sig fast och värmer gott än idag.

Malin Alteblad, florist på Feeling.


Från början var Feeling en renodlad inredningsbutik men i samband med flytten från Galleria Duvan till Västra Torggatan tog man också in växter och fyllde en stor blomkyl med fina snittblommor för alla tillfällen. Malin har följt sin passionen för blommor och kreativt skapande sedan barnsben och hennes fantastiska förmåga att sätta ihop buketter har väckt mycket uppmärksamhet bland Karlstads invånare: - Det var i femte klass som intresset för blommor växte fram; när min klass skulle ha praktik sökte jag till en blombutik i området där jag bodde. De flesta i min klass utförde sin praktik på olika förskolor men jag ville göra något helt annat. Sedan första dagen på min praktik har jag vetat att det är florist jag vill vara.

Maud beskriver Malin som en person med ett extremt intresse och engagemang för sitt arbete, och det är inte för inte som kunderna kommer in i efterhand för att tacka henne för de fina buketter som hon skapat. Det är allt från helgbuketter, brudbinderier till enklare blomarrangemang.

Ett hem utvecklar sig i takt med det man förälskar sig i och det är just det som Maud och Malin tycker är så fint med sin bransch. När vi frågar dem om årets vårtrender utbrister dem med bestämd övertygelse: "skit i alla trender". Ett motto som de har applicerat på sina egna liv och som de också bekräftar genom sortimentet i butiken: - Trender kommer och går; i Sverige går inte trenderna förbi obemärkt. Man märker när furu är inne tillexempel- då är det all in. Det samma gäller 80-tals pasteller som kommer inför varje vår och sommar. Då är det gult, grönt, blått och hej och hå. Den största trenden som vi såg när vi besökte Formexmässan var att man tar in naturen, mer jordnära färger, växter och naturliga material säger Maud. Och fortsätter: - Det är väldigt tydligt att människor börjar bli mer medvetna om att tänka hållbart när det kommer till inredning. Det är såklart något som jag behöver ha i beaktning när jag gör inköp till butiken. Ju mer medvetna människor blir desto högre krav ställs det på oss näringsidkare. Vi får ofta beröm för att vårt utbud står sig över tid och är oberoende en viss säsong. Att handla med hjärtat är det bästa tipset Malin och Maud ger oss när vi intresserar oss för vad man bör fylla sitt hem med nu till våren. Om man handlar med hjärtat slipper man dessutom köpa nytt hela tiden. "Magin i ett hem uppstår när det återspeglar den som bor där" säger Malin.


Maud och Malin delar inte bara samma intressen och humor; under vårt möte med dem är det också alldeles uppenbart att de delar samma syn på service och värdskap. Att vara med och sätta en personlig touch på människors hem är det absolut bästa med deras arbete. - Hemmet är människans borg, det är väldigt inspirerande att få inspirera människorna som fyller vår stad med liv med vår inredning och design. Avslutningsvis, varför bör man vara medlem i Centrum Karlstad? - Men ni är ju toppen, ni knyter ihop stadskärnan och ser till att det inte blir massa djungellagar överallt. Ni är som spindeln i nätet, jag ser massa fördelar med att vara medlem. Den lilla peng som man betalar som medlemsavgift får man tillbaka flera gånger om säger Maud innan vi avslutar intervjun och shoppar med oss lite inredning hem; det går liksom inte att låta bli!


134 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page